Προσοχή!

Αυτό το site χρησιμοποιεί cookies για να σας παρέχει καλύτερη εμπειρία. Μάθετε πως χρησιμοποιούμε τα cookies ή δείτε πως θα αλλάξετε τις ρυθμίσεις cookies.

ΣΥΜΦΩΝΩ ΔΕΙΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Μια σωστή δίαιτα για το νέο έτος!

20/01/2022

Διακοπές και μελομακάρονα τέλος, ήρθε η ώρα για ανανέωση και αλλαγή!

 Για πολλούς ανθρώπους η άφιξη του νέου έτους σηματοδοτεί την απόφαση για βελτίωση των διατροφικών τους συνηθειών. Ενδεχομένως να είναι και ένας τρόπος «εξιλέωσης» για τις παρασπονδίες των χριστουγεννιάτικων διακοπών, αλλά και μια ευκαιρία για την υιοθέτηση ενός πιο ισορροπημένου προγράμματος διατροφής. Άλλωστε ποιος μπορεί να αμφισβητήσει την ευεργετική επίδραση που έχει μια υγιεινή διατροφή στην ψυχολογία και γενικά στην καθημερινότητά μας, ειδικά αυτή τη δύσκολη περίοδο που διανύουμε λόγω του κορωνοϊού.

 Χρειάζεται όμως προσοχή!

 Αρχικά, ο υπερβολικός ζήλος που έχουμε συνήθως πριν ξεκινήσουμε την προσπάθειά μας μπορεί εύκολα και σύντομα να μετατραπεί σε απογοήτευση όταν δεν επιτύχουμε άμεσα το αποτέλεσμα που επιθυμούμε ή/και κούραση όταν ακολουθούμε στερητικές δίαιτες. Όπως είναι αναμενόμενο και απόλυτα δικαιολογημένο, τα αρνητικά συναισθήματα που θα προκύψουν θα σαμποτάρουν την καλή διάθεση που είχαμε εξ αρχής, θα τα παρατήσουμε και θα αποδεχτούμε την πανηγυρική μας «ήττα». Για το λόγο αυτό χρειάζεται να έχουμε πρόγραμμα και να θέτουμε εφικτούς στόχους. Ιδανικά θα μπορούσε να φανεί πολύ χρήσιμη μια σωστή καθοδήγηση από έναν επαγγελματία διαιτολόγο.

 Εμείς όμως είμαστε εδώ, ώστε να μην πέσεις στις παγίδες που πέφτουν οι περισσότεροι κάθε φορά που αποφασίζουν να ακολουθήσουν μια δίαιτα, αλλά και για να εξασφαλίσουμε μια επιτυχημένη πορεία προς την εκπλήρωση του στόχου σου. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι να αναγνωρίσεις πότε μία δίαιτα σου υπόσχεται μη ρεαλιστικά αποτελέσματα που μπορούν να βλάψουν ακόμη και την υγεία σου.

 Απόφυγε τις δίαιτες που:

  1. Υπόσχονται απώλεια κιλών χωρίς να χρειαστεί αλλαγή των διατροφικών σου συνηθειών.
  2. Υπόσχονται απώλεια λίπους μεγαλύτερη από 1 κιλό/εβδομάδα.
  3. Περιορίζουν ολόκληρες ομάδες τροφίμων (όπως γαλακτοκομικά, φρούτα κ.ά.), χωρίς να υπάρχει ιατρικός λόγος.
  4. Προτείνουν την κατανάλωση ενός είδους φαγητού καθ’ όλη τη διάρκεια της δίαιτας (μονοφαγία).
  5. Προτείνουν την κατανάλωση συγκεκριμένων τροφών και συνδυασμούς αυτών βάσει της ομάδας αίματος.
  6. Συστήνουν την «αποτοξίνωση», την αποφυγή συγκεκριμένων τροφίμων ή συνδυασμό αυτών, χωρίς λόγο.
  7. Στηρίζονται σε ισχυρισμούς όπως ότι ο άνθρωπος μπορεί να επιβιώσει χωρίς την πρόσληψη τροφής ή μπορεί να καταναλώνει απλά γεύματα σε υγρή μορφή.
  8. Δεν καλύπτουν τις ανάγκες σου και δε συμβαδίζουν με το ιατρικό και διατροφικό σου ιστορικό.

 Οι υποσχέσεις για γρήγορη και εύκολη απώλεια βάρους είναι πάντα πολύ ελκυστικές. Ποιος δε θα ήθελε να χάσει 10 κιλά σε 1 μήνα;! Θα πρέπει όμως να αναρωτηθείς:

  • Με ποιο κόστος μπορώ να αποκτήσω αυτό για το οποίο συνήθως χρειάζεται περισσότερος χρόνος;
  • Για πόσο καιρό θα μπορέσω να διατηρήσω αυτό το αποτέλεσμα;
  • Πόσα κιλά λίπους μπορώ να χάσω σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα και τέλος,
  • Υπάρχει επιστημονική βάση πίσω από μια τέτοια δήλωση;

 Η αλήθεια είναι πως κάθε οργανισμός είναι μοναδικός και οι τρόποι με τους οποίους μπορεί κάποιος να αποκτήσει το επιθυμητό βάρος είναι πολλοί. Αυτό που είναι όμως σημαντικό να αναγνωρίσουμε, είναι η σημασία της εξατομίκευσης και ιδιαιτερότητας του κάθε ανθρώπου. Αυτό σημαίνει πως μία συγκεκριμένη μέθοδος αδυνατίσματος που έφερε το επιθυμητό αποτέλεσμα σε κάποιον, μπορεί να μην είναι εξίσου αποτελεσματική σε όποιον άλλο την ακολουθήσει. Επιπλέον, χρειάζεται χρόνος μέχρι να συνηθίσει ο οργανισμός μια αλλαγή στο κομμάτι της διατροφής, χωρίς να προκληθεί μια ανεπιθύμητη αντίδραση που θα σταθεί τροχοπέδη στην απώλεια βάρους.

 Όμως ποια είναι εν τέλει τα κύρια συστατικά μιας αποτελεσματικής δίαιτας και πώς μπορείς να την ακολουθήσεις με ασφάλεια;

 Εάν θέλεις να πετύχεις το στόχο σου και να διατηρήσεις το αποτέλεσμα σε βάθος χρόνου, τότε η διατροφή σου πρέπει:

  • Να διαθέτει ποικιλία και ισορροπία.
  • Να απευθύνεται στις εξατομικευμένες διατροφικές σου ανάγκες.
  • Να είναι προσαρμοσμένη στο πρόγραμμα της καθημερινότητάς σου.
  • Να μη σε περιορίζει.

 Όπως αναφέραμε και προηγουμένως, ένας επαγγελματίας διαιτολόγος μπορεί να διαμορφώσει ένα πρόγραμμα διατροφής βασισμένο αποκλειστικά στις δικές σου ανάγκες και επιθυμίες και παράλληλα να σε βοηθήσει να θέσεις στόχους, να βρεις κίνητρα και να εντοπίσεις τους παράγοντες που μπορεί να δράσουν ανασταλτικά ή συνεργατικά στην προσπάθειά σου.

 Εάν σε ενδιαφέρει να ακολουθήσεις μια διατροφή με σκοπό τη διατήρηση του σωματικού σου βάρος, αυτό που χρειάζεται να προσέξεις είναι η διατροφή σου να διαθέτει όλες τις ομάδες τροφίμων, ώστε να λάβεις όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεσαι.

 Δε χρειάζεται να κάνεις υπερβολές, ούτε να στερηθείς τα αγαπημένα σου φαγητά. Στο διαδίκτυο υπάρχει πληθώρα συνταγών μαγειρικής, οι οποίες μπορούν να σε βοηθήσουν να εντάξεις αγαπημένες σου τροφές στα γεύματά σου, με υγιεινό τρόπο. Ακόμη, υπάρχουν πλέον πολλά προϊόντα που μπορούν να ενταχθούν εύκολα σε ένα ισορροπημένο διατροφικό πλάνο. Μπορείς να βρεις μεγάλη ποικιλία τέτοιων προϊόντων στο κατάστημά μας και διαδικτυακά στο www.bonstato.gr.

 Σε κάθε περίπτωση, είναι καλό να θυμάσαι πως μέσω της διατροφής σου μπορείς να βελτιώσεις την ψυχική και σωματική σου υγεία, να νιώσεις ευεξία και να λάβεις την ενέργεια που χρειάζεσαι για να ανταπεξέλθεις στις καθημερινές σου δραστηριότητες. Όσο πιεσμένο κι αν είναι το πρόγραμμά σου, δε θα πρέπει να αμελείς τα γεύματά σου, ούτε και τη φυσική σου δραστηριότητα, η οποία μπορεί να βελτιώσει την ψυχολογία σου, αλλά και να φανεί πολύτιμος σύμμαχος στην απώλεια των κιλών.

 Κυριακή Παπαδοπούλου, Διατροφολόγος - Διαιτολόγος, M.Sc.